Olen kovasti yrittänyt ponnistella Vantaan linjan 61 (Mellunmäki - Jumbo - Lentoasema) puolesta. Vantaan linjastosuunnitelmasta jätettiin tuhansia muistutuksia, moni niistä linjasta 61. Muutaman vantaalaisen kunnallispoliitikon jääräpäisyys kuitenkin johti siihen, että linja 61 katkaistiin Tikkurilan aseman kohdalla kahdeksi linjaksi (61 ja 62). Moittivaa palautetta erityisesti huonosti onnistuvista vaihdoista virtaa YTV:lle. Yllättävää on palaute siitä, ettei linja pysy aikataulussaan katkaisusta huolimatta. Kalliimmaksikin pätkälinjojen liikennöinti tulee.

Linja 61 oli ensimmäinen Vantaan kaupunkilinja. Se on viipymättä palautettava ennalleen ja parannettava Jokerin tapaan toimivaksi runkolinjaksi.

Lainaan perään YTV:n palautesivuille kirjoittamaani kommenttia yli vuoden takaa:

"Linjan 61 katkaisua vastustetaan. Linja on muutaman vuoden oltuaan koko ajan kasvattanut suosiotaan Suunnitelmaraportin mukaan siihen nousee lähes 9000 matkustajaa päivässä (20 % kaikkien sisäisten linjojen nousuista). Viime vuoden tilastossa nousuja oli 2,3 milj. Se oli viidenneksi suurin käyttäjämäärä koko seudun linjoista: edelle menivät vain Jokeri ja kolme Helsingin sisäistä linjaa. Seuraavaksi käytetyimmillä Vantaan seutu- tai sisäisillä linjoilla on korkeintaan puolet 61:n matkustajamäärästä. Harva matkustaa päästä päähän, mutta yhtenäinen linja tarjoaa vaihdottomia matkoja sellaisillakin väleillä, joita suunnittelija ei tule ajatelleeksi: Jokirannan erityisoppilas, Tikkurilan lukion opiskelija, Veromiehen ammattikoululainen, Viertolan liityntämatkustaja, Ylivetoon kauppa-asioille tuleva mummu, lentokentälle menevä junamatkustaja, Tecnopoliksen nörtti, Finnairin asentaja, IKEA:ssa asioiva maalaisserkku, Mellunmäen metroon kiirehtivä ruuhkamatkustaja, Fazerin makeistyöläinen...jopa Hakunilasta Tikkurilan Alkoon kulkeva nuhjuinen lähimmäinen. Kunhan liikenne tihenee 10 minuutin säännölliseen vuoroväliin, käyttäjämäärä varmasti kasvaa (Liikenne tihenikin syksyllä 2007). Tähän vuorotiheyteen ei Vantaalla päiväliikenteessä päästä kuin eri matkatarpeita yhdistelemällä. Yöliikenteen saa pätkälinjoilla unohtaa. Kun matkustajasta tuntuu, että hänen kannaltaan tehdään turha koukkaus vaikkapa Jumboon, niin tämä koukkaus saattaa olla perusteena lyhyeen odotteluaikaan ja vaihdottomaan matkaan.

61 on runkolinja, mikä meinaa niin lyhyttä vuoroväliä, että linjalle on mielekästä vaihtaa toisista kulkuneuvoista. Vaihtoaika ei ole 10 min vuorovälillä kohtuuton, eikä vaihtoa tarvitse liikennöitsijän eikä matkustajan välttämättä suunnitella. Itse vaihdoin 61:een eilen illalla linjalta 741 odotellen 4 minuuttia  Hakunilan keskuksessa. Lyhyt vaihtoaika on valtti myös junasta lentoasemalle vaihtajille, vaikka 3 - 4 minuuttia koukattaisiin. Ruuhka-aikana voi tarjota ohessa suoria yhteyksiä työhön kiirehtiville, silloin matkustajakysyntää on enemmän.

Linjan 61 kulkua nopeuttaa aikanaan Valkoisenlähteentien radanalitus Tikkurilassa (rakennetaan parhaillaan). Liikennevaloetuuksia ei taida olla vielä missään risteyksessä. Ikean kohdalle liikenneympyrään pitäisi saada ohituskaista, jotta Ikeasta tuleva autovirta voidaan väistää vallankin lauantaina. Jumbon kohdallakin varmasti voidaan järjestää bussille sujuvuutta kaistoin ja valoetuuksin. Pysäkkivälejäkin voisi miettiä monissa kohdin, kävelymatkat eivät juurikaan kasvaisi ja bussin kulku joutuisi. Linjalla 61 on 60 pysäkkiä, kun samanpituisella Jokerilla on alle 40. Näitä keinoja ei ole pohdittu suunnitelmassa lainkaan, pätkimisen uskotaan poistavan ongelmat. Liikennöitsijän ongelmaa se saattaisi vähentää, mutta matkustajan ongelmat lisääntyisivät vaihtojen ja odottelujen myötä. Esitetyillä korvaavien linjojen ajotiheyksillä voi arvata myös ruuhkat, muistellaanpa vain vanhaa 84:ää. Lisävuoroja pitäisi laittaa ja kustannukset kasvaisivat.

Linjan 61 pudottaminen monena linjana muuhun linjamassaan poistaa myös pohjaa Lahden väylän suunnitelluilta pikavuoropysäkeiltä Jokiniementien kohdalla. Kallista terminaalia on siihen jo kauan suunniteltu. Ei pysäkki sitten kuitenkaan palvelisi lentokentälle tai Aviapolisalueelle töihin meneviä, jos yhteys Tikkurilaankin on usean linjan varassa ja sieltä pitäisi osata ja malttaa vaihtaa seuraavaan yhteyteen?

Vantaa on yhteistä Helsingin seudun kaupunkia ja ansaitsee jo vähitellen kaupunkimaista liikennettä kaupunkiratojen lisäksi ja niitä täydentämään."

Vantaa ansaitsee myös parempaa liikennesuunnittelua.